Ademhaling

Dit is een van de meest onderschatte onderdelen van een gezonde leefstijl. Door de vele prikkels die er tegenwoordig zijn neemt het menselijk lichaam al snel een verkeerde ademhaling. Hier kunnen klachten vandaan komen en op de lange termijn zelfs blessures en energieproblemen. Een goede ademhaling brengt vele voordelen met zich mee. In dit artikel gaan we dieper in op de voordelen en de klachten die komen door een verkeerde ademhaling. Tegenwoordig worden de technieken voor een juiste ademhaling steeds beter in kaart gebracht. Dit zorgt ervoor dat veel klachten/ blessures kunnen worden voorkomen of dat klachten minder worden. De basis van een goede ademhaling wordt ook besproken.

Wat zijn de voordelen van een goede ademhaling?

  • Optimale uitwisseling van o2 en Co2
  • Goede werking van de veneus-lymfatische pomp vanuit de onderste extremiteit
  • Goed werkende core stability
  • Bewegelijkheid van organen zowel boven het diafragma als eronder
  • Een goede balans van het ortho- en parasympatische zenuwstelsel
  • Grote invloed op je houding
  • Een gefocust en kalm gevoel
  • Een goede nachtrust
  • Geen nek-, rug-, bekkenbodem,- hoofdpijnklachten en nog veel meer andere fysieke blessures

 

Klachten door een verkeerde ademhaling

Er zijn veel verschillende soorten klachten die je kunt oplossen door het optimaliseren van een goede ademhaling. Hieronder een opsomming van de klachten die je in de praktijk het meest duidelijk zult zien.

Pijn/ mechanische klachten

  • Nek/ schouder pijn
  • Hoofdpijn
  • Lage rugpijn
  • Bekkenbodem problemen
  • Kaakproblemen
  • Duizeligheid

 

Vitaliteitsklachten

  • Energieproblemen
  • Hartkloppingen
  • Verhoogde ontstekingsgevoeligheid
  • Gejaagd gevoel
  • Zwaar gevoel in de benen
  • Slecht slapen

Hoe ziet een goede ademhaling er nu in de praktijk uit?

Een goede en juiste ademhaling ziet er als volgt uit: je ademt via de neus kort en diep in, vervolgens volgt er een lange uitademing via je neus. Het is belangrijk om hierbij je ademhalingsspier ook wel “diafragma” genoemd, in te zetten. Dit kun je doen door tijdens de inademing via je onderbuik te sturen. Je duwt hem voor je gevoel naar onder uit. Bij de uitademing, duw je je onderbuik weer naar binnen.

Het meest makkelijke om dit te oefenen is door een liggende houding aan te nemen en zorgen dat je lekker ontspannen ligt. En doe dit zo’n 5-10 min per dag. Je zult merken dat de klachten die zich hierboven voortdoen, aanzienlijk minder gaan worden.